חולמים על פריצה תקשורתית לסטארט-אפ שלכם? יש לכם חברה גדולה אבל אין לכם יח״צ? ככה תבנו תכנית תקשורתית מנצחת שתמנף אתכם בפלטפורמות כלכליות, טכנולוגיות ותסייע לכם להחשף למשקיעים ולבדל אתכם ממתחרים.
כמה אפשר להסתמך על שיווק דיגיטלי בלבד בעולם ההייטק? פלטפורמות כמו לינקדאין ופייסבוק מציעות אפשרויות קידום מתקדמות, אבל כשמדובר בסטארט-אפים וחברות טכנולוגיה, זה לא תמיד מספיק. נכון, שיווק ברשתות החברתיות ובמנועי החיפוש יכול להיות אפקטיבי, אבל בשוק התחרותי של ההייטק, קל מאוד להיעלם בין אלפי החברות המתחרות. ללא אסטרטגיית יח"צ חזקה, קשה לבלוט ולהגיע לקהלי יעד משמעותיים בתעשייה. לאחרונה פגשנו את שירי הדר, שם שהולך ומתבסס בתחום יחסי הציבור לחברות הייטק. עם רקע עשיר בעולם הטכנולוגיה ו-18 שנות ניסיון ביח"צ, שירי מביאה ערך ייחודי לסטארט-אפים וחברות טכנולוגיה. מה היא עושה בדיוק? היא לוקחת את החדשנות הטכנולוגית, מתרגמת אותה לשפה עיתונאית, ומייצרת 'באזז' סביב המוצר או השירות. שירי עוזרת לכם לבלוט בעיתונות בפלטפורמות הכלכליות, באמצעות העבודה של הסוכנות של שירי, תתחילו להיות נוכחים בפלטפורמות עיתונאיות בהם המתחרים שלכם נמצאים, הכתבות אף יחשפו אותכם למשקיעים פוטנציאלים, יתחילו לשמוע עליכם, לראות אותכם. לא הגיע הזמן לצאת אל האור?
אור לב | 13.9.24 | 10:58 || חברת דיגיטיילור
״הקמתי חברה בשתי ידיים, וחברה של איש אחד, הפכתי לחברה שמעסיקה 50 איש, ועדיין לא היה לי יחסי ציבור, הרגשתי שאני תקועה במקום ושהמתחרים שלי מופיעים בכל העיתונים, בטלוייזיה, ברדיו, ואני לאט לאט הולכת אחורה. תהיתי מה עוד אני יכול לעשות, ואז מצאתי, במזל גדול, את שירי הדר אשת יחסי ציבור בעלת נסיון והמון לב, שעזרה לי לשבור את תקרת הזכוכית והתחלנו להופיע בכל מקום, החברה גדלה, והמוניטין שלנו מרקיע שחקים.״
ככה מספרת גליה, בעלים של חברת הייטק גדולה עם מוצר ייחודי בתחום הביו מד.
אבל מי שלא מכיר, הרי ששירי הדר, בת 54, אשת תקשורת משנת 94, בעלת תואר BA בתקשורת וניהול ועוד מגוון תארים ותפקידים שונים שהיא אספה לעצמה במרוצת השנים: תחקירנית בתוכנית של דן שילון, עורכת תוכנית אברהם ויעקב בטלעד (2), וכן אשת יחסי ציבור, יח"צנית, דוברת, יועצת תקשורת בכירה, אשת תקשורת ומנהלת מוניטין. בנוסף היא מנהלת כמה שנים ערוץ הפקות מקור, yes ישראלי ב yes ועוד. פלא שהתרגשתי שיא לשבת איתה לקפה? נשמע שאישה כזאת עברה דבר או שניים ובטח מבינה מה היא אומרת. אבל עדיין, לא רציתי להתלהב מוקדם מדי, היה חשוב לי לשאול את כל השאלות ולהבין מה הסיפור שעומד מאחורי ההצעה שלה, האם היא אמיתית או שכרגיל, נשמעת טוב מדי ובפועל ריקה מתוכן?
נעים לפגוש אותך שירי הדר, אולי נתחיל מההתחלה: מה זה בכלל יחסי ציבור??
"קודם כל, אני מניחה שכל מי שמנהל ומוביל חברה גדולה, החל מ 50 עובדים ומעלה, התנסה עם יחסי ציבור ובוודאי יודע על חשיבות עצומה להחזיק את הכלי הזה בהובלה וקידום הארגון, החברה הפרטית או הנסחרת, האיגוד, העמותה, וכיוצ"ב בתחומים מאד מגוונים כגון, פארמה, ביוטק, טכנולוגיה, נדל"ן, תרבות, חברה, תיירות וכו'.
אבל מי שלא מכיר, הרי שיחסי ציבור הם החוליה שמקשרת בין לקוחות עסקיים או חברתיים או בעצם מי שרוצה שידברו ויכתבו עליו בתקשורת, לבין התקשורת עצמה: העיתונאים, העורכים. קוראים לזה גם קשרי עיתונות. 82% ממה שמופיע בתקשורת, הם תכנים של יחסי ציבור. אנחנו בעצם יודעים "לתרגם" תכנים של הלקוחות שלנו לסיפורים תקשורתיים. אנחנו כותבים, עורכים בעצמינו את התכנים ורק אז מציעים אותם לתקשורת. אנחנו יודעים את עבודתנו, יודעים מה יעניין את התקשורת ובעיקר מה לא. אנחנו מדברים בשפת התקשורת. יודעים מה יעבוד ואיך.
אז מה ההבדל בין יחסי ציבור לפרסום?
הבדל מהותי ובסיסי. פרסום הוא שיווק שנקנה בכסף. יחסי ציבור הם תוכן מערכתי. כלומר, משהו שהעיתון כתב עליו, או הטלוויזיה שידרה אייטם עליו, כי זה מעניין, כי זה 'סיפור תקשורתי'. רמת האמינות של אייטם יחסי ציבור הינו יקר מפז. הוא כאילו "תו תקן" ללקוח. אמא שלי עד היום אומרת לי "אבל כתבו על זה בעיתון". דווקא בעולם כל כך מגוון של פלטפורמות ברשתות החברתיות, הרי שמי שנותן את האישור לאמינות הוא התקשורת. פרסום זה נחמד לתקופה קצרה, ולא סתם קמפיינים פרסומיים קלאסיים הם גג כ- 3 שבועות עם רמת אמינות נמוכה יותר. מאידך, יחסי ציבור הם לטווח ארוך, רצים למרחקים ארוכים. המומחיות שלנו היא כל פעם לספר את הסיפור של הלקוח שלנו בפלטפורמה אחרת, בצורה אחרת, ולאורך זמן. ככה בונים מותג תקשורתי. לכלי התקשורת יכולת משמעותית, עוצמתית, חשובה ואף קריטית בבניית מותג תקשורתי.
למה לעשות יחסי ציבור דווקא בטלוויזיה או בעיתון, או באתר כלשהו?
מה רע באינסטגרם וטיק טוק?
"אין שום דבר רע ברשתות החברתיות, אני דווקא מעודדת את זה. יחסי ציבור בטלוויזיה זה משהו אחר, זה להיכנס למגרש של הגדולים, זה להסכים לגדול, להתפתח ואפילו להתפוצץ בכל מקום. לעשות יחסי ציבור בטלוויזיה זה חד משמעית ליצור בידול, כי לכל אחד יש אינסטגרם, אבל לא כל אחד מגיע לתוכניות טלוויזיה שנחשפים אליהם מיליוני אנשים. לא עושים על כל אחד כתבה ולא מראיינים כל אחד לרדיו. אני מביאה להם את האפשרות להיות מוכרים, לקבל הכרה אמיתית, למשוך משקיעים, להגדיל את הקהל שלהם, ושיכתבו עליהם בתקשורת וישמעו שם את כולם. יכול להיות שיש לך מוצר או שירות מעולה, אבל אם אף אחד לא מכיר אותך, מי אמר שאתם קיימים? אני מציעה ללקוחות שמגיעים אליי להפסיק לשבת בחושך לבד, אני כאן איתם בכל השלבים, אני בונה להם תוכנית מדויקת שתיקח אותנו ליעדים שנציב בתחילת התהליך. אני לא מגששת באפלה, אחרי שנים רבות בתחום, אני יודעת בדיוק מה אני עושה ולא סתם ההצלחות שלי גדולות כל כך. ואם נחזור לרשתות החברתיות, הרי שכתבה שאני עושה הופכת באמצעות הרשתות החברתיות, ל"נכס דיגיטלי" עבור הלקוחות. כי הם ממנפים, הם משתפים, הם מעלים את הכתבה, שעדיין מהווה את "האישור" לכך שהם מעניינים, שווים ורציניים כדי שיכתבו עליהם בעיתון. (או בטלויזיה או באתרי התוכן המובילים וכמובן גם ברדיו). ולא פחות חשוב, הם מעלים זאת לאתר שלהם, מה שמיד מקפיץ את ערכו, כי האתר הוא התעודת זהות שלהם. ברגע שחברה נמצאת בתקשורת ורואים שם כתבות ואייטמים עליה, זה מעלה את קרנה בהרבה מימדים.
נשמע מעניין, אבל עדיין, יש המון משרדים שעושים את מה שאת עושה…
"כן ולא. אני אשת תקשורת עם ניסיון של שנים (כ – 15 שנה), ביחסי ציבור אבל אולי מה שמבדל אותי מסוכניות ומשרדי יחסי ציבור, היא העובדה שמעל עשור הייתי גם בצד השני: בתקשורת עצמה. עבדתי בטלויזיה ואני מכירה את העולם הזה כמו את כף ידי. הייתי תחקירנית בתוכנית של דן שילון, ערכתי תוכניות טלויזיה בתחומים שונים כולל תוכנית בפריים טיים של ערוץ 2 (בזמנו) , ניהלתי ערוץ ב yes ועשיתי עוד המון תפקידים שונים, שנתנו לי הבנה נרחבת לכל עולם הטלוויזיה. אני יודעת איך דברים עובדים, מה קורה מאחורי הקלעים, יש לי קשרים עמוקים עם כל האנשים החשובים בתעשייה הזאת. נכנסתי לעולם יחסי הציבור במטרה לעזור לעסקים וחברות גדולות ועם היכולות שלי, הפכתי אותם לסיפורים שמעניינים את התקשורת. התקשורת מאפשרת לעסקים להתקדם וליצור באזז שימשוך אליהם – טראפיק, עניין, משקיעים, ובידול ממתחרים. המשרד שלי שומר על כוח קטן ומצוין, אנחנו כמו יחידת עלית של התקשורת. אני תמיד מעורבת בכל לקוח, אני פשוט שם, רוצה לדעת הכל, אפילו שיש לי צוות שיכול לעשות את זה יפה מאוד גם בלעדיי, חשוב לי לתת לכל אחד את התחושה שהוא הכי חשוב, לכן משתדלת להיות מעורבת בכל החלטה גדולה או קטנה והתוצאות פשוט מדהימות, זה משהו שלא קורה במקומות אחרים, כשאתה יודע מה קורה מבפנים, אתה יודע איך לפעול, עם מי לדבר ומה לעשות כדי להצליח."
עד כמה לדעתך חשוב להיות בתקשורת? בתור עסק, ארגון או חברה?
"חברה גדולה בסקטור עם תחרות, עם שירות או מוצר BTC שאין לה יחסי ציבור מקצועיים, עומדת בסכנה. כי חברה כזו בקלות יכולה להיקלע למשבר תקשורתי ללא ליווי מקצועי. לפעמים אפילו החלטת ממשלה, תקנה, רפורמה עשויה להשפיע על שורת הרווח וחשוב עד מאד לדעת להגיב לכל תרחיש ולמזער נזקים ב'ריל טיים'. בואי נגיד ככה, חברה שלא נמצאת היום בעולם התקשורת, לא באמת קיימת. מותג שרוצה לבנות את עצמו חייב להיות בתקשורת. רוב העסקים דואגים להעלות תוכן לרשתות החברתיות וזה הכל. זה לא מספיק, התקשורת תמיד הייתה ותמיד תהיה ענף חזק ויציב. וזה מה שאנחנו עושים בעצם, דואגים לספר את הסיפור שלכם בצורה ממתגת ואטרקטיבית, ככה שמשקיעים ולקוחות שונים התעניינו בכם, ירצו לשמוע עוד, יזמינו אתכם לתוכניות אירוח ולכתבות שונות בעיתון ובטלוויזיה.
נשמע מבטיח מאוד, אני חייבת להגיד!
מה עושה עכשיו בעל חברה גדולה שיושב במשרד או בבית ורוצה לשמוע עוד פרטים על שירותי היח״צ שלכם?
"אה, זה פשוט מאוד. הם רק צריכים להשאיר פרטים בטופס המצורף כאן למטה,
אנחנו נחזור אליהם בהקדם עם כל הפרטים המלאים!"
שירי הדר, תודה על הזמן שלך!
"תודה רבה לך, נהנתי מאוד"