

האם כל מעצב או אדריכל יכול להפוך לעסק מצליח ורווחי? המנטורית שטוענת שכן, חושפת את השיטה שעוזרת למעצבים ואדריכלים להרוויח יותר ולהרגיש בטוחים בעסק שלהם
תשכחו כל מה ששמעתם על ליווי עסקי, תוכנית הטרנספורמציה למעצבים ואדריכלים שמובילה רחל ורשבסקי, מנטורית עסקית עם ניסיון עשיר, משלבת כלים פרקטיים, ליווי אישי ומסגרת תומכת – כדי להפוך כל מעצב פנים או אדריכל כישרוני לעסק מצליח ורווחי, היא עושה את זה כבר 15 שנה ועזרה ללמעלה מ7,100 מעצבים ואדריכלים, קוראים לה ״האמא של המעצבים והאדריכלים בישראל״, יצאנו לבדוק.
אליאור כהן // דיגיטיילור // 13.05.2025 // 11:25
בענף העיצוב והאדריכלות, רבים מוצאים את עצמם מתמודדים עם אתגרים עסקיים שאינם נלמדים בבתי הספר השונים: כיצד לתמחר נכון, למשוך לקוחות מתאימים, לנהל פרויקטים ביעילות, לבנות מותג חזק ועסק מצליח. רחל ורשבסקי, מנטורית עסקית עם ניסיון עשיר בתחום, פיתחה את תוכנית "מעצבים הצלחה" כדי לתת מענה מדויק לאתגרים אלו ועזרה כבר ללמעלה מ7,100 מעצבים ואדריכלים להצליח בגדול, מעצבים ואדריכלים, בכתבה שלפניכם כל השאלות והתשובות לכל מה שרציתם לדעת ואיך תוכלו גם אתם להקים עסק מצליח בתחום.

בתמונה: רחל ורשבסקי מייסדת התכנית ״מעצבים הצלחה״
״סיימתי את לימודיי בבית הספר לעיצוב פנים בתחושת אופוריה – הייתי בטוחה שהעולם מחכה לי, שהכישרון שלי יוביל אותי להצלחה. אבל מהר מאוד התברר לי שהמציאות שונה: לא ידעתי כיצד לתמחר את השירותים שלי, איך לבנות הצעת מחיר מקצועית, או לנהל פרויקט מההתחלה ועד הסוף. הבנתי שכישרון ויצירתיות הם רק חלק מהמשוואה, ושכדי להצליח באמת, אני צריכה לרכוש כלים עסקיים שלא נלמדו בלימודים. התחושה הייתה שאני צריכה לצבור ניסיון במשך שנים כדי להבין את כל זה, אבל לא רציתי לחכות כל כך הרבה זמן.״
ככה מספרת דנה, בוגרת בית הספר לעיצוב פנים שסיימה את תוכנית 'מעצבים הצלחה' של רחל ורשבסקי. 'אחרי התוכנית של רחל, הרגשתי שאני מוכנה באמת לצאת לדרך, עם הכל מוכן ומתוקתק: רעיון ברור, מותג מגובש, הצעות מחיר מסודרות. ומהכנסה של 40 אלף, עליתי להכנסות של 700 אלף – וזה אמיתי לגמרי.'

דנה אינה היחידה שחוותה שינוי כזה. בוגרי התוכנית מדווחים על עלייה בהכנסות, ביטחון עצמי גבוה יותר, ויכולת לנהל עסק בצורה מקצועית ורווחית. התוכנית של רחל ורשבסקי מספקת כלים פרקטיים, ליווי אישי ומסגרת תומכת, כדי להפוך כישרון לעסק מצליח.
אז רחל, מה לדעתך האתגר הכי גדול שמעצבים ואדריכלים מתמודדים איתו היום?
האתגר המרכזי הוא הפער בין היצירתיות והכישרון לבין היכולת לנהל עסק רווחי. רבים נכנסים לתחום מתוך אהבה לעיצוב, אך מגלים מהר מאוד שהצלחה עסקית דורשת מיומנויות נוספות כמו שיווק, תמחור וניהול לקוחות.
למה כל כך קשה למעצבים לתמחר את השירותים שלהם?
כי תמחור הוא לא רק מספר, הוא ביטוי לערך שאנחנו נותנים. מעצבים רבים מתקשים להעריך את שווי העבודה שלהם, במיוחד כשמדובר בשירותים יצירתיים שקשה לכמת. בתוכנית שלי אנחנו לומדים לבנות מודל תמחור שמבוסס על ערך, לא רק על שעות עבודה.
איך מתמודדים עם לקוחות שמבקשים הנחות או לא מעריכים את העבודה?
הגדרת גבולות ברורים מראש: הכנת חוזה עבודה מפורט הכולל את היקף השירותים, מספר סבבי התיקונים, לוחות זמנים ועלויות נוספות יכולה למנוע אי-הבנות. כך, אם הלקוח מבקש הנחות נוספות או שינויים מעבר למה שסוכם, ניתן להפנות אותו לחוזה ולהסביר את התנאים שנקבעו .
הצגת הערך המקצועי: במקום להיכנס לוויכוחים על המחיר, הדגש את הערך שאתה מביא ללקוח – הניסיון, הידע והפתרונות הייחודיים שאתה מציע. כך, הלקוח יבין שהמחיר משקף את האיכות והשירות שהוא מקבל .
זיהוי לקוחות בעייתיים מראש: אם במהלך השיחות המקדימות הלקוח מתמקח יתר על המידה או מביע חוסר הערכה לעבודה שלך, שקול אם כדאי להמשיך איתו. תחושת בטן שלילית יכולה להעיד על בעיות עתידיות
מה עושים כשיש הרבה עבודה אבל הרווחים לא מספקים?
בדיקת תמחור: ודא שהמחירים שאתה גובה משקפים את הזמן, המאמץ והמשאבים שאתה משקיע. אם אתה מוצא עצמך עובד שעות רבות אך הרווחים נמוכים, ייתכן שהתמחור שלך נמוך מדי.
ניהול זמן יעיל: הימנע ממולטיטאסקינג מיותר והתמקד במשימות שמניבות את התוצאה הטובה ביותר. לדוגמה, הסחות דעת קטנות יכולות להכפיל את מספר הטעויות בעבודה.
בחירת פרויקטים רווחיים: לא כל פרויקט משתלם. העדף פרויקטים שבהם התגמול תואם את ההשקעה, והימנע מהתחייבויות שגוזלות זמן רב ללא תמורה מספקת.
שיפור תהליכים עסקיים: בחן את המודל העסקי שלך ונסה לזהות נקודות לשיפור – בין אם זה בשיווק, בניהול לקוחות או בתמחור. שינויים קטנים יכולים להביא לשיפור משמעותי ברווחיות.
איך אפשר לשווק את עצמנו בלי להרגיש שאנחנו "דוחפים" את עצמנו?
שיווק אפקטיבי הוא כזה שמספר את הסיפור שלנו ומדגיש את הערך שאנחנו מביאים. אנחנו לומדים לבנות נוכחות אותנטית במדיה החברתית ובפלטפורמות אחרות, כך שהלקוחות הנכונים ימצאו אותנו וירצו לעבוד איתנו.
מה עושים כשמרגישים תקועים ולא יודעים איך להתקדם?
זה קורה לכולם בשלב מסוים. הפתרון הוא לעצור, להעריך את המצב ולבנות תוכנית פעולה ברורה. בתוכנית "מעצבים הצלחה" אנחנו עושים בדיוק את זה – מזהים את החסמים ובונים אסטרטגיה להתקדמות.
איך מתמודדים עם חוסר ביטחון עצמי בתחום כל כך תחרותי?
ביטחון עצמי נבנה מהצלחות קטנות ומתחושת שליטה. כשיש לנו כלים ומסגרת תומכת, אנחנו מרגישים יותר בטוחים. בנוסף, קהילה תומכת של קולגות יכולה לעשות הבדל עצום בתחושת הביטחון.
מה החשיבות של קהילה תומכת למעצבים ואדריכלים?
קהילה מאפשרת שיתוף, למידה ותמיכה. כשאנחנו חלק מקבוצה של אנשים שחווים את אותם אתגרים, אנחנו מרגישים פחות לבד ומקבלים השראה ופתרונות חדשים.
איך אפשר לשלב בין יצירתיות לניהול עסקי?
זה לא חייב להיות או-או. ניהול עסקי נכון מאפשר לנו יותר חופש ליצור. כשיש סדר, תכנון ותזרים מזומנים יציב, אנחנו יכולים להתמקד ביצירה בלי דאגות.
איך מתמודדים עם לקוחות שלא יודעים מה הם רוצים?
"זה קורה לא מעט – מעצבים ואדריכלים שלא יודעים מה לשאול את הלקוחות שלהם.
לקוחות שמגיעים עם רצון
לשינוי אבל בלי כיוון ברור. במקרים כאלה, אני מסבירה שצריך להתחיל בתשאול מעמיק: אני שואלת על אורח החיים שלהם, מה חשוב להם בבית, אילו רגשות הם רוצים להרגיש בחלל. אני גם מציגה להם השראות חזותיות – תמונות, חומרים, צבעים – כדי לראות מה מדבר אליהם.
לאחר מכן, אני מגבשת קונספט עיצובי ברור ומציגה אותו ללקוח, תוך כדי שאני מסבירה את הבחירות ומוודאת שהוא מרגיש בנוח עם הכיוון. התקשורת השוטפת לאורך כל התהליך חשובה מאוד – אני מעדכנת, שואלת, ומוודאת שהלקוח מרגיש מעורב ומודע לכל שלב.
כך, גם לקוח שלא בטוח ברצונותיו יכול לעבור תהליך עיצובי בטוח ומקצועי."
מה עושים כשיש פרויקט שלא מתנהל כמו שצריך?
חשוב לזהות את הבעיה מוקדם ולטפל בה באופן מקצועי. אנחנו לומדים לנהל פרויקטים בצורה מסודרת, עם חוזים, לוחות זמנים ותקשורת שוטפת, כדי למזער בעיות.
מי שמכיר אותך יודע שאת לא אישה רגילה – את מלאה באנרגיה וכריזמה. מאיפה מגיע כל הכוח הזה? תחושת השליחות לעזור למעצבים ואדריכלים – איך הכל התחיל?
"תודה על המילים החמות! האמת היא שהכל נובע מהדרך האישית שלי. כשהתחלתי את דרכי כמעצבת, הרגשתי שאני מתמודדת עם אתגרים רבים לבד – תמחור, ניהול פרויקטים, שיווק. הבנתי שחסרים לי כלים עסקיים, ושזה משהו שרבים בתחום חווים.
התחלתי לחקור, ללמוד ולפתח שיטות שעזרו לי להצליח. עם הזמן, הבנתי שאני רוצה לחלוק את הידע הזה עם אחרים. כך נולדה 'מעצבים הצלחה' – מתוך רצון אמיתי לעזור למעצבים ואדריכלים לבנות עסק מצליח, בלי לוותר על היצירתיות שלהם.
האנרגיה שלי מגיעה מהתשוקה לראות אנשים מצליחים, מהשמחה שבשינוי, ומהאמונה שכל אחד יכול – עם הכלים הנכונים – להגשים את החלום שלו."
מרגש מה שאת אומרת, ולענייננו איך בונים מותג אישי בתחום העיצוב?
מותג אישי נבנה מהסיפור שלנו, מהערכים שלנו ומהאופן שבו אנחנו מציגים את עצמנו לעולם. אנחנו עובדים על זהות מותגית ברורה, שפה עיצובית עקבית ונוכחות מקצועית ברשת.

מה היתרון של ליווי עסקי למעצבים ואדריכלים?
תכנית הליווי שלי נותנת פרספקטיבה חיצונית, כלים פרקטיים ומסגרת תומכת. זה מאפשר לנו לראות את התמונה הגדולה, לזהות הזדמנויות ולבצע שינויים שמובילים לצמיחה.
מה המסר שלך למעצבים ואדריכלים שקוראים את הכתבה הזו?
אם אתם מרגישים שאתם עובדים קשה אבל לא מגיעים לתוצאות שאתם רוצים, דעו שזה לא חייב להיות ככה. יש דרך לבנות עסק מצליח שמאפשר לכם ליצור, להרוויח וליהנות מהעבודה שלכם. אני מזמינה אתכם להצטרף לתוכנית "מעצבים הצלחה" ולגלות את הפוטנציאל האמיתי שלכם.