תוכן שיווקי

תחיית המתים של גיבורי התנ"ך - הסופר שמנגיש את סיפורי התנ"ך מחדש בסדרת ספרים מרתקת ויוצאת דופן שהפכה לרב מכר

התנ"ך תמיד היה הרב מכר הכי גדול בעולם. הסיפורים הכי נפלאים ומרתקים נמצאים בתוך התנ"ך. יש בו דרמות, טרגדיות, אהבה, אכזבה, תככים פוליטיים, אקשן ואפילו קומדיה. כל סוגי הסיפורים הכי מעניינים נמצאים בהיסטוריה שלנו. בעבר הלא רחוק כל כך, אפילו אנשים שהיו רחוקים מתורה ומצוות הכירו את התנ"ך. כיום שיטת הלימוד שמטרתה היחידה היא הוצאת תעודת בגרות, גורמת לבני הנוער ללמוד את מקצוע התנ"ך רק על מנת לעבור את המבחן. לצערי השיטה הזאת זיכתה את התנ"ך לתואר המפוקפק 'המקצוע הכי שנוא בבתי הספר'. לאחר שהתלמידים מסיימים את תעודות הבגרות הם מרגישים 'מיצינו! סיימנו! דבר נוסף שכדאי למחוק מהזיכרון!'. כשם שאיננו מצפים מבחור שסיים את לימודיו והתחיל לחיות את חייו לפתוח בשעות הפנאי שלו ספר מתמטיקה וללמוד שוב פרבולות ומשוואות ריבועיות בשלושה נעלמים, כך איננו יכולים לצפות ממנו שיפתח אי פעם בחייו את התנ"ך. בספרים אני משלב כל כך הרבה מדרשים ופרשנויות מעניינות שרוב הציבור, אפילו אלה שהם כן דתיים, אינם מכירים. ברגע שהאדם מצליח להתגבר על הסלידה הראשונית שלו מ'ללמוד תנ"ך', הוא נשאב לתוך הסיפור ההיסטורי שכל כך משמעותי לכל אחד מאתנו במיוחד בזמן הזה. בכתבה שאלנו אותו את השאלות המעניינות...

אור לב // 30.6.23 // InterNews

"מה גורם לאדם חרדי לכתוב ספרים שאינם פונים דווקא למגזר החרדי?"

האמת שלא ממש תכננתי את זה, הדבר פשוט התגלגל. לאחר עשר שנות נישואין ללא ילדים, אשתי ואני זכינו לתאומים, בן ובת ולאחר מכן לעוד בן מתוק עם שיתוק מוחין. המציאות הכלכלית החדשה הביאה אותי לאחוז בקולמוס ולהתחיל לכתוב ספרי תורה מקצוע שרכשתי שנים מספר קודם לכן. סיימתי את ספר התורה שכתבתי והתחלתי להתארגן לקראת כתיבת ספר נוסף. ערב לפני שהייתי אמור להתחיל בכתיבה ישבו אצלי כמה חברים והשיח התגלגל. להפתעתי אחד החברים התחיל לדבר על דוד המלך בצורה מזלזלת ומבודחת, הוא הציג את מחבר ספר תהילים כאדם אינטרסנט ושטוף זימה. נדהמתי, שאלתי אותו מהיכן הוא שואב את המקור לדבריו והוא בביטחון אמר שהוא קרא את זה בספר של סופרת מסוימת שבאה מבית חרדי. ניסיתי להבהיר לו את הטעות בהבנה שלה את הדברים, אבל הוא היה נחרץ שהאמת היא כפי שהסופרת כתבה. הלכתי למחרת לבית הכנסת בו נתנו לי פינה שקטה לכתוב את ספרי התורה, התכוונתי להתחיל את הספר תורה ואז מבלי לחשוב מה אני עושה לקחתי עט ודף והתחלתי לכתוב את סיפור חייו של דוד המלך. שעות רבות כתבתי דף אחר דף, פותח ספרים ומעלה את הדברים על הכתב כאחוז אמוק. בערב הגעתי הביתה, אשתי שאלה אותי אם התחלתי לכתוב את הספר תורה. אמרתי לה: כן ולא. היא צחקה ובקשה שאסביר את כוונתי. נתתי לה את הדפים ואמרתי לה תקראי את זה בחדר בשקט בזמן שאני אשגיח על הילדים. לאחר שעה קלה היא חזרה מהחדר בעיניים דומעות, 'ספר התורה יצטרך לחכות, הספר הזה הרבה יותר נצרך לעם ישראל', היא אמרה. יותר משנתיים ארכה הכתיבה עשרות רבות ואפילו מאות ספרים שנפתחו על מנת לברר סוגיות מסוימות. הספר יצא לאור תחת הכותר 'אהבת המלך דוד', המספר את הסיפור של ספר שמואל. התגובות היו מדהימות, אנשים מכל המגזרים התחברו לספר ולדוד המלך

"אני יכול להגיד לך שבחיים שלי לא חשבתי שאני אבכה על פטירתו של מישהו שנפטר לפני 3000 שנה, אבל זה קרה לי מהקריאה! ואז החלטת להמשיך לכתוב?"

אפשר לומר שלא הייתה לי ברירה. כל מי שקרא את הספר שאל למה אני לא כותב על עוד דמויות מגדולי ישראל. התחלתי לכתוב על משה רבנו, הכתיבה ארכה גם כן כשנתיים. נתתי לחברים ומכרים לקרוא את הטיוטות. גם כאן התגובות היו נפלאות, אך לוו בשאלה: למה אתה לא מתחיל מההתחלה? מה עם ספר בראשית? התחלתי לכתוב את 'ימי בראשית' כשאני מתעכב עם הוצאת הספר 'דור המדבר' שמאגד בתוכו את הספרים שמות, ויקרא, במדבר ודברים. בשטף הכתיבה המשכתי ליהושע ושופטים עוד כשנתיים, מחבר את התורה עד סוף ימיו של דוד המלך. לפני כשלוש שנים, לאחר שש שנים מהוצאת הספר הראשון הוצאתי את ארבעת הכרכים כסדרה. הספרים אזלו במהירות המשכתי לכתוב במשנה מרץ בראותי את הצימאון לספרים, לפני כשנה יצא הכרך השביעי "מלחמות המלכים"".

"כשקראתי את הספרים, הרגשתי שאני מכיר את הדמויות, שאני חי את התקופה ושאני אפילו מרגיש משהו כלפיהם, דבר שבוודאי לא קרה לי כשקראתי בתנ"ך בבית הספר

התנ"ך הוא ספר מאוד תמציתי, הוא כמעט ולא מתאר דמויות, רגשות, נופים וכולי. בספרים אני מנסה לפתוח את החסמים האלה מעט, מתאר את הלך הרוח והמצב בפריזמה קצת יותר רחבה. זה גורם לקורא להרגיש יותר את התקופה והגיבורים. ממילא גם לזכור יותר טוב את הסיפורים בזכות ההרגשות שמתחברות לסיפור שהופך להיות חווייתי

למה קראת לספרים ״האוצרות האבודים״?
לדעתי התנ"ך הוא האוצר הכי גדול שיש בעולם, לצערי רוב האנשים לא מכירים את הסיפור בהיקף הראוי. גם אם קוראים חלקים ממנו, עדיין יש המון מדרשים ומפרשים שמרחיבים את היריעה. התנ"ך אבוד לרוב רובם של העם, צריך רק למצוא את האוצר שטמון בו. התנ"ך הוא הרב-מכר הכי גדול שהיה אי פעם בעולם, רוב האנשים לא מכירים אותו כראוי. זה נורא לומר את זה, אבל אנשים מכירים יותר טוב את הארי פוטר מאשר את שלמה המלך. ברוך השם אני רואה שינוי, בשנתיים האחרונים נמכרו יותר מ 60,000 ספרים מהסדרה. אני רואה יותר ויותר אנשים שמדברים ביום יום על התנ"ך, הרבה פעמים שומעים אותם אומרים שהידע שלהם מגיע מהאוצרות האבודים

אני יכול להעיד על עצמי שלא הכרתי כמעט כלום מסיפור חייו של שלמה המלך, ידעתי שהוא היה חכם ושהיו לו אלף נשים, שם כמעט הסתיימו הידיעות שלי לגביו. האמת עכשיו כשאני מדבר עם אנשים על התנ"ך, ואני מדבר כי פתאום יש לי מה להגיד, אני רואה שיש לי ידיעות נרחבות ומעמיקות, מה עכשיו?

איל צוחק שוב, "אני ממשיך לכתוב. הסדרה הולכת וגדלה עם הזמן. אני מקווה שתוך כמה חודשים ייצא כרך נוסף. אני כותב את הסדרה כבר 14 שנים והסוף עדיין רחוק. השמחה הגדולה שלי שאני רואה שציבור הקוראים אוהב את הספרים וחוזר עליהם באופן קבוע וכשיוצא כרך חדש הוא מצטרף ללולאת הקריאה", אמר איל באהבה. נפרדנו לשלום כידידים משכבר הימים כשאני ממהר מצפת לביתי שבתל אביב, מצפה להתחיל לצלול שוב לתוך האוצרות האבודים

מי הקהל שלך? מי קונה את הספרים?

"זה הדבר הכי מפתיע", אומר איל בחיוך. "מזמינים את הספרים מכל חלקי הארץ. קיבוצניקים של השומר הצעיר וחרדים ממאה שערים, תל אביבים ודתיים לאומים. אני מקבל בכל יום תגובות מאנשים שמספרים לי על החוויה שהייתה להם בקריאה. אנשים שקנו את הספרים מתקשרים על מנת להזמין את הספרים לחברים ומשפחה. הם מספרים שכל המשפחה קוראת את הספרים הילדים וההורים. נהייה בבית שיח חי וער על התנ"ך, הורים שילדיהם קטנים ולא יכולים לקרוא, מספרים לילדים את הסיפור והילדים גומעים אותו בשקיקה".

ההיסטוריה חוזרת

אני חייב לומר את האמת, מקריאה בפרקי הספר, אני מרגיש שבספרים שלך התנ"ך הוא לא ארכאי, יש לפעמים הרגשה שהוא ממש מדבר על התקופה שלנו. איך עושים את זה?

"שלמה המלך אמר: 'מה שהיה הוא שיהיה ומה שנעשה הוא שיעשה ואין כל חדש תחת השמש', שום דבר לא ממש משתנה, רק השמות והמקומות. הדבר ממש מוחש בספר החדש שהוצאתי, 'שתי הממלכות'. למשל, בימי רחבעם התחילה רעידת אדמה פוליטית, לאחר מות שלמה המצב הכלכלי בארץ הורע ולכן ביקשו התושבים הקלה במסים. רחבעם המלך הטרי ביקש עצה מיועציו. היועצים הזקנים ייעצו לו כי יוריד מנטל המסים על מנת לשמר את נאמנות התושבים. היועצים הצעירים לחצו כי יעמיס נטל נוסף על התושבים. רחבעם בחר בעצת הצעירים. "אבי ייסר אתכם בשוטים ואני אייסר אתכם בעקרבים", אמר, עצה שגרמה לתסיסה בעם וממילא להפרדות הממלכה כשביד רחבעם נשארו רק שני שבטים מתוך שנים-עשר השבטים.

"מה שקרה הוא, שירבעם בן נבט קיבל על עצמו את השלטון על עשרת השבטים הנותרים. על מנת לבסס את שלטונו כמלך, הוא החליט להעביר את עם ישראל על דתו. הוא העמיד שני עגלי זהב במקומות אסטרטגיים וציווה את העם לחוג את חגי ישראל אל מול העגלים ובתאריכים שנוחים יותר מבחינה כלכלית לתושבים. עם ישראל החל לעבוד עבודה זרה, כשבד בבד התחיל ירבעם לחוקק חוקים חדשים ולבטל את החוקים שעליהם הושתת עם ישראל. התדרדרות מוסרית ליוותה את המהלך. על מנת לשמור על השלטון, החלו המלכים לגרום לקיטוב והפרדה בין שני חלקי העם. ירבעם הציב שומרים שימנעו מעשרת השבטים לעלות לירושלים בשביל לשמור על ממלכתו. עם ישראל הפך להיות ממלכת יהודה וממלכת ישראל.

"במקביל, אחאב מלך ישראל נשא לאישה את איזבל שלא הייתה מעם ישראל. כאישה חזקה ודעתנית, היא החלה לדרדר את העם לכל מיני עבודות-זרות (כשהיא משמשת בפועל שליטה, בעוד בעלה עושה את שהיא מצווה עליו). אלו תובנות ודברים שאפשר לראות אותם גם בימינו, בצורות שונות, בפרשנויות שונות. בקיצור, כמו שאמר החכם באדם – אין כל חדש תחת השמש".

מה החזון שלך? מה היית רוצה שהספרים שלך יעשו?

"כבר בשחר ימי הקמת המדינה אמר יעקב חזן ממייסדי הקיבוץ הארצי ומפ"ם – 'רצינו לגדל דור של אפיקורסים וגידלנו דור של עמי ארצות'. יש בסיפורי התנ"ך כל כך הרבה עומק ועניין, הייתי רוצה שאנשים ידעו את הסיפור התנכי לעומקו ויבינו אותו.

"אמר פעם נפוליון בונפרטה: 'עם ללא עבר, אין לו עתיד', אם לא נדע את העבר שלנו, אין לנו סיכוי להמשיך ולהתקיים כעם. עם ישראל חייב להכיר את המורשת המפוארת שלו שכל העולם התרבותי מושתת עליו. החלום שלי הוא לראות אנשים יושבים ומדברים על התנ"ך בהתרגשות. מבינים את הייחודיות של ספר הספרים ואוהבים ללמוד אותו. התקשרה אלי אישה וסיפרה שהבת שלה קראה את 'האוצרות האבודים' כמה וכמה פעמים. הילדה יצאה לטיול עם כיתתה ומדריך הטיולים נתקע כשניסה להסביר דברים מסוימים, הילדה ביקשה את רשות הדיבור והחלה להרצות את החומר לכל הכיתה לתדהמתם של המדריך והמורים. איך זה קורה? כי חוויות זה דבר שזוכרים, כשהילדה חוותה את הדברים – וכן, גם מקריאה ניתן לחוות, אם הדברים מסופרים כפי שצריך – היא זכרה את הפרטים ויכלה להרצות את המאורעות כבקיאה גדולה".

על מה אתה עובד עכשיו?

"אני ממשיך לכתוב את הסדרה. הספר השישי, 'שתי הממלכות' מגיע כמעט עד סיום ספר מלכים א', הספר הבא ממשיך מהיכן שזה הסתיים: עליית אליהו בסערה השמימה, אלישע, עתליה ועוד הרבה אקשן".

מתי נראה לך שהספר השמיני ייצא לאור?

"לדעתי ייקח לפחות עוד שנה".

עד איזו תקופה אתה רוצה להגיע עם הספרים? לסיים את התנ"ך?

"האמת, אני רוצה להגיע עד לימינו", עונה איל בבדיחותא. "לסיים את תקופת התנ"ך, אחרי זה החשמונאים וחורבן בית שני. גלות בבל, התנאים, עשרת הרוגי מלכות, אמוראים, גאונים, ראשונים… בקיצור יש עוד המון מה לכתוב. בעזרת השם שנחיה ונזכה".

 לקריאת פרקים מסדרת 'האוצרות האבודים'

מדיניות פרטיות
פרטים ליצירת קשר: [email protected]